وب در طول زمان پیشرفت¬های قابل تاملی داشته و خواهد داشت. در ادامه، مسیر راه گذشته، حال و آینده وب بررسی خواهد شد. نسل پیش از وب ؛ عصر کامپیوترهای شخصی (PC Era ) در این نسل هنوز مفهوم شبکه جهانی اینترنت جایگاهی پیدا نکرده بود. اما به علت پیشرفت¬های فناوری در حوزه تولید کامپیوترهای شخصی، گرایش به سمت تولید، خرید و استفاده از کامپیوترهای دسکتاپ بطور چشمگیری رواج یافت. بازه زمانی این نسل تقریباً بین 1980 الی 1990 میلادی بود. این دوران، دوران رونق سیستم¬های فایلینگ بود. نسل اول وب ( Web 1.0) وب 1.0 (Web 1.0) را تحت عنوان World Wide Web یا WWW نیز می¬شناسند. در این نسل که در بازه زمانی 1990 الی 2000 میلادی شکل گرفت، تمرکز بر سرمایه¬های فناورانه...
تجهیزات کامپیوتری در گذر زمان تغییرات رو به جلویی داشته اند. در این گذر زمان، قابلیت هوشمندی، تحرک پذیری، تعبیه شدگی، کم حجم بودن و چابکی این تجهیزات افزایش یافته است. شکل زیر سیر این پیشرفت را نشان می دهد. این شکل نشان می دهد که تجهبرات حجیم دیروز در حال مهاجرت به سمت تجهیزات همه جا حاضر می روند. شکل 1 – پیشرفت تجهیزات کامپیوتری در گذر زمان همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، محاسبات همه جا حاضر تکاملی از محاسبات سیار و محاسبات فراگیر است که در آن میزان تعبیه شدگی (Embeddedness ) و تحرک پذیری (Mobility ) بالا می باشد. محاسبات همه جا حاضر به دنبال ارائه خدمات موردنیاز...
در سال 1988، Mark Weiser دیدگاه جدیدی را مطرح نمود که بر اساس آن، افراد توسط منابع محاسباتی که در اشیا موجود در محیط نهفته شده اند، احاطه خواهند شد و این منابع، بدون آنکه انسان را متوجه حضور خود نمایند، خدمات مورد نیاز او را در هر زمانی و در هر مکانی، فراهم خواهند کرد. نظریه Weiser می گوید:' فناوری های ژرف آنهایی هستند که دیده نمی شوند. آنها خودشان را تا زمانی که غیر قابل تشخیص هستند در کالبد زندگی حیات هر روزه مخفی می کنند'. در همین راستا، وی ایده محاسبات و سیستم های فراگیر را در سال 1991 مطرح نمود.
برای مدیریت دانش 2.0 می توان عناوین مختلفی را نام برد. عناوینی همچون مدیریت دانش اجتماعی، مدیریت دانش باز و مدیریت دانش جمعی. این عبارت ها به معنای بی توجهی به جایگاه مدیریت دانش فردی و مدیریت دانش سنتی (مدیریت دانش 1.0 ) نیست بلکه به معنای پر رنگ تر شدن خرد جمعی در فرآیند مدیریت دانش است. به نظر می رسد با درگیر شدن دیدگاه های مرتبط با محاسبات ابری، رسانه اجتماعی و مدیریت دانش مفاهیم نوظهوری همچون ابر دانش (Knowledge Cloud) و دانش به عنوان سرویس (KaaS) شکل گرفته است که مبتنی بر خرد جمعی و آزادی های اجتماعی موجود در محیط شیکه های اجتماعی، مجموعه ای از سرویس های دانشی نوین را فراهم می کنند. بر این باورم که انسان های امروزی علاوه بر هویت فیزیکی خود در آینده نه چندان دور...
مدیریت دانش به¬هنگام (JIT KM) از همگرایی مدیریت دانش و مدیریت به¬هنگام پدید آمده است. مدیریت دانش به¬هنگام بر این اعتقاد است که باید دانش مناسب برای افراد مناسب در زمان مناسب و به¬هنگام (JIT) فراهم شود. زمینه (Context) برای JIT-KM نیازمندی های تصمیم سازی و تصمیم گیری یک شخص است. به بیان دیگر، در JIT KM ابتدا بر شناسایی و تشخیص نیازمندی ها و الزامات لازم برای تصمیم سازی یک شخص (همچون مدیران سازمان) تاکید می شود. JIT KM بر این باور است که قصد و نیت کاربر می تواند از طریق روش های مختلفی ابراز شود:
یکی از روندهای مهم در مدیریت دانش نوین توجه ویژه به نقش داده در مدیریت دانش است. به عنوان نمونه، از منظر صنعت بیگ دیتا (Big Data)، شاخص های مرتبط با داده را به صورت زیر تشریح می کند. این صنعت مجموعه ای از فناوری ها و ابزارها است که داده ها را جمع آوری، پردازش و از طریق تحلیل و تفسیر تبدیل به بینش (Insight) می کند. حجم (Volume): منظور حجم روز افزون و سرسام¬آور داده به علت ارزان تر شدن سخت افزارها و نرم افزارهای تولیدکننده داده است. اما با این حال، داده در حال استراحت است سرعت و شتاب (Velocity): داده در حال حرکت و رشد سریع است. به بیان دیگر امروزه تولید و تحویل داده ها به ثانیه (Up-to-Second) شده است. تنوع و گوناگونی (Variety): امروزه منابع تولید و مصرف...
یکی از راهکارهای راه اندازی سیستم های مدیریت دانش استفاده از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) است. سیستم مدیریت محتوای دیجیتالی یک سیستم نرم افزاری است که سرویس های نگهداری، سازماندهی و توزیع را برای مجموعه های دیجیتالی فراهم می کند. معمولاً از سیستم های مدیریت محتوا برای جمع آوری، ذخیره سازی، انتشار انواع اقلام محتوایی ساختیافته و غیرساختیافته استفاده می شود. به چند دلیل سیستم های مدیریت محتوا می توانند به پیاده سازی سیستم های مدیریت دانش سازمانی کمک کنند: مشترکات مدیریت محتوا و مدیریت دانش: اشتراکات و همپوشانی های قابل توجهی میان فرآیند مدیریت محتوا و فرآیند مدیریت دانش وجود دارد. اگرچه در بعضی از مدل ها، تعداد و نوع مراحل فرآیند مدیریت دانش وسیع تر و کامل¬تر است اما...
مدیریت محتوا را می توان به صورت زیر تعریف کرد: مدیریت محتوا به معنای فرآیند جمع آوری (Collecting)، سازماندهی (Organizing)، طبقه بندی (Categorizing) و ساختاردهی (Structuring) منابع اطلاعاتی با هر نوع و فرمتی است بطوریکه این منابع اطلاعاتی می توانند ذخیره شوند، بازیابی شوند، منتشر شوند، به روز شوند و از هر طریق مناسبی مورد استفاده مجدد قرار بگیرند. امروز یک سیستم مدیریت محتوا با ویژگی های کامل، محتوا را از پذیرش تا انتشار در بر...
نویسنده های مختلف گام ها یا فازهای مختلفی را برای چرخه حیات محتوا (Content Lifecycle) پیشنهاد داده اند. بطور کلی می توان این گام ها را بصورت زیر جمع بندی کرد: خلق/توسعه محتوا (Creation/Development) بازنگری/ ویراستاری مجدد (Revision) توزیع (Distribution) بایگانی (Archiving) امکان دارد از مدلی به مدل دیگر فرآیندهای چرخه حیات، عمل ها، وضعیت محتوا و نقش های مدیریت محتوا با همدیگر فرق داشته...