وب در طول زمان پیشرفت¬های قابل تاملی داشته و خواهد داشت. در ادامه، مسیر راه گذشته، حال و آینده وب بررسی خواهد شد. نسل پیش از وب ؛ عصر کامپیوترهای شخصی (PC Era ) در این نسل هنوز مفهوم شبکه جهانی اینترنت جایگاهی پیدا نکرده بود. اما به علت پیشرفت¬های فناوری در حوزه تولید کامپیوترهای شخصی، گرایش به سمت تولید، خرید و استفاده از کامپیوترهای دسکتاپ بطور چشمگیری رواج یافت. بازه زمانی این نسل تقریباً بین 1980 الی 1990 میلادی بود. این دوران، دوران رونق سیستم¬های فایلینگ بود. نسل اول وب ( Web 1.0) وب 1.0 (Web 1.0) را تحت عنوان World Wide Web یا WWW نیز می¬شناسند. در این نسل که در بازه زمانی 1990 الی 2000 میلادی شکل گرفت، تمرکز بر سرمایه¬های فناورانه...
تجهیزات کامپیوتری در گذر زمان تغییرات رو به جلویی داشته اند. در این گذر زمان، قابلیت هوشمندی، تحرک پذیری، تعبیه شدگی، کم حجم بودن و چابکی این تجهیزات افزایش یافته است. شکل زیر سیر این پیشرفت را نشان می دهد. این شکل نشان می دهد که تجهبرات حجیم دیروز در حال مهاجرت به سمت تجهیزات همه جا حاضر می روند. شکل 1 – پیشرفت تجهیزات کامپیوتری در گذر زمان همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، محاسبات همه جا حاضر تکاملی از محاسبات سیار و محاسبات فراگیر است که در آن میزان تعبیه شدگی (Embeddedness ) و تحرک پذیری (Mobility ) بالا می باشد. محاسبات همه جا حاضر به دنبال ارائه خدمات موردنیاز...
در سال 1988، Mark Weiser دیدگاه جدیدی را مطرح نمود که بر اساس آن، افراد توسط منابع محاسباتی که در اشیا موجود در محیط نهفته شده اند، احاطه خواهند شد و این منابع، بدون آنکه انسان را متوجه حضور خود نمایند، خدمات مورد نیاز او را در هر زمانی و در هر مکانی، فراهم خواهند کرد. نظریه Weiser می گوید:' فناوری های ژرف آنهایی هستند که دیده نمی شوند. آنها خودشان را تا زمانی که غیر قابل تشخیص هستند در کالبد زندگی حیات هر روزه مخفی می کنند'. در همین راستا، وی ایده محاسبات و سیستم های فراگیر را در سال 1991 مطرح نمود.
برای مدیریت دانش 2.0 می توان عناوین مختلفی را نام برد. عناوینی همچون مدیریت دانش اجتماعی، مدیریت دانش باز و مدیریت دانش جمعی. این عبارت ها به معنای بی توجهی به جایگاه مدیریت دانش فردی و مدیریت دانش سنتی (مدیریت دانش 1.0 ) نیست بلکه به معنای پر رنگ تر شدن خرد جمعی در فرآیند مدیریت دانش است. به نظر می رسد با درگیر شدن دیدگاه های مرتبط با محاسبات ابری، رسانه اجتماعی و مدیریت دانش مفاهیم نوظهوری همچون ابر دانش (Knowledge Cloud) و دانش به عنوان سرویس (KaaS) شکل گرفته است که مبتنی بر خرد جمعی و آزادی های اجتماعی موجود در محیط شیکه های اجتماعی، مجموعه ای از سرویس های دانشی نوین را فراهم می کنند. بر این باورم که انسان های امروزی علاوه بر هویت فیزیکی خود در آینده نه چندان دور...